Waarom een Professional Organizer?

Gepubliceerd op 31 oktober 2022 om 20:01

We leven in een onzekere, flexibele 24-uureconomie, voortdurende alertheid wordt van ons verwacht. Fysieke en emotionele belasting en stress neemt toe.
We leggen de lat steeds hoger voor onszelf. Er wordt meer van ons verwacht.
Combinatie van werk- en zorgtaken bij gezinnen, tweeverdieners, maar ook bij alleenstaanden. Wanorde kan opspelen in relaties.

Je komt niet meer thuis om uit te rusten en je lekker te voelen.
Nee, als je thuis komt, dan wacht er nog meer werk op je. Er moeten nog boodschappen gedaan worden, er moet gekookt worden en voor de eventuele kinderen gezorgd worden. Er moet nog opgeruimd worden en je hebt ook nog eens sociale verplichtingen. Voor je gevoel kun je geen kant uit, je voelt je in de spagaat staan. Dit komt doordat de basis onoverzichtelijk is. En onder andere daarvoor klop je bij mij aan de deur..

Chaos in je hoofd, overal sticky notes op en om je heen.
Moeilijke wegen leiden naar prachtige bestemmingen

Onderschat...
Dingen die om je heen niet helder geordend en georganiseerd zijn, zijn van grote invloed op je welbevinden. Het kan leiden tot psychische en lichamelijke klachten.
Dit wordt zowel buiten als binnen de gezondheidszorg onderschat.
Onderkenning en adequate aanpak kunnen veel ellende en kosten voorkomen.
Achterstanden bij mensen leiden tot gevoelens van verstikking.
Het hoofd zit vol, men heeft minder vat op hun dagelijks handelen. Ze zijn ziek van onmacht, verdriet en schaamte. Met als gevolg sociaal isolement als ziekteverwekker.

Maar waarom zou je dan hulp zoeken?
‘Ik kan het toch zelf wel’ denk je. Maar waarom is het dan nog niet geregeld? En is het je nog niet gelukt? En blijf je het uitstellen?
Waarom zoek je eigenlijk hulp?
- Als het je zelf niet lukt en
- Als je erkent dat je hulp nodig hebt

Gedachten van ‘dat moet ik toch zelf kunnen’ geeft een sterke tegenzin om hulp te zoeken, maar gedachten van ‘ik heb die hulp echt nodig, het lukt mij niet alleen’ die komen vanuit je gevoel. Tip: luister intuïtief naar je gevoel hierin!

De gevoelens die erbij komen…
Het is een dubbel gevoel oftewel een haat-liefde verhouding. Je wilt hulp en begeleiding, maar je vind het ook vervelend dat je hulp nodig hebt, het voelt misschien als falen en dan moet je er ook nog voor betalen..

De nodige weerstand kan het oproepen voordat je die stap durft te zetten. Het kan moeilijk zijn om naar jezelf te kijken hoe het zover is gekomen. Je schaamt je en je baalt ervan!
Met een organizer aan de slag, is de oplossing soms zo eenvoudig, dat de oplossing zien pijn kan doen. Je wilt je verzetten en stoer gedragen.

Zo maar wat gevoelens wat het op kan roepen en wat het moeilijk maakt om over de drempel te stappen en aan de slag te gaan met een professional organizer.

Maar je bespaart je een hoop ergernis, ruimte en geld als je je hierover heen durft te zetten!

 

Gevoelens van falen, schaamte en balen dat het je niet lukt.
Professional Organizer Erika Stolk reikt je haar hand toe om je uit je chaos en stress te halen zodat je weer rust, ruimte, overzicht en structuur in je huis ervaart én in je hoofd!

van chaos naar order in je huis en in je hoofd

Praktische hulpverlening, structuur aanbrengen, vaardigheden leren en planningen maken

 

Waarom geeft een Professional Organizer meer resultaat dan andere hulpverlening op dit gebied?

De mensen die worden geholpen door hulpverleningsinstanties in de gezondheidszorg kunnen aangeven welke blokkades bij hen verantwoordelijk zijn, maar aan praatsessies en algemeen advies hebben zij weinig. Ze zijn op zoek naar concrete hulp en hands on project.
De hoeveelheid werk dat gedaan moet worden en de keuzes die gemaakt moeten worden zijn domweg te veel voor de patiënt. Praten levert dus niks op in zulke situaties.
Sommige hulporganisaties boeken dan ook niet het gewenste resultaat dat blijvend is en waar de klant een tevreden gevoel aan overhoudt.

Wij, als professional organizers, komen tijdens de sessies in de directe woon -en leefomgeving van de klant. De plek waar de klant zicht thuis en veilig voelt bij de ‘vreemde’ organizer. Klanten durven zich te uiten, zichzelf te zijn, maar ook zichzelf tegen te komen.
De klant huurt dan een professional organizer in om patronen te doorbreken en ze willen hier mee leren om te gaan. Hoe kan dit beter dan door te doen in de praktijk met een ‘hands-on’ project i.p.v. door te praten? Daden in plaats van woorden. Een traject van doorzetten, het doorlopen van een proces en het leren kiezen. Liefde overwint altijd.
In het traject ervaart de klant dat keuzes maken goed voelt. Dat het opruimen en leren van nieuwe vaardigheden hem veel energie, kracht en zelfvertrouwen geeft.  Dat nieuwe inzichten een nieuwe aanpak geeft en een nieuwe aanpak geeft een ander (beter) resultaat!

Hulpverlening zou nog meer adequaat ingezet moeten worden. Verlies van tijd, energie en geld dat voortkomt uit een ‘ieder voor zich’ cultuur.
Wat werkt is een goede diagnose, het opschonen op locatie mede door de klanten zelf met begeleiding, sturing en coördinatie zonder oordeel!
Structuur aanbrengen, vaardigheden leren en een (flexibele) planning maken met goede afspraken voor de toekomst.
Een praktische insteek met herstel naar zelfstandigheid met hulp van professional organizers! Omdat er op locatie samengewerkt wordt, is de kans dat een organizer iets ontgaat klein.
Alles op maat, wisselend naar de aard van de hulpvraag, afhankelijk van de klachten en wensen van de mensen. Doel is dat mensen weer hun hoofd leeg krijgen en weer in zelfstandigheid functioneren!

DAAROM kies je een professional organizer voor hulp!

@erikastolkprofessionalorganizer
Bron: thenextorganizer 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.