Verdeling huishoudelijke taken | Leestijd 10 minuten

Gepubliceerd op 29 juni 2023 om 21:02

Herken je dat? Ruzie om de verdeling van de huishoudelijke taken. Frustraties omdat jij telkens er voor op moet draaien omdat de ander niets of weinig doet? Vooral in een jong gezin, waarbij beide partners werken.
Het gaat er niet om dat ieder de helft doet, maar dat de verdeling als billijk wordt ervaren. Het kan dus zijn dat de ene partner meer alleen thuis is en meer doet dan de helft en dat ook zonder wrevel doet.

ruziemakende stel om de verdeling van huishoudelijke taken.

Maar hoe komt het dat dit een onderwerp is wat vaak ruzies en irritaties geeft?

Onder andere door verandering van omstandigheden, bijvoorbeeld als je kinderen krijgt. Er komen heel wat huishoudelijke taken bij en het loopt minder soepel. Je bent allebei moe en het levert wrevel op.
Als tweede komt het door cultuurverandering. Vroeger deden de vrouwen alles op het gebied van huishouding en de man was weg aan het werk. Tegenwoordig is dit percentage vrouwen stuk lager en zijn er heel wat vrouwen die oftewel parttime werken of fulltime. Hierdoor is de taakverdeling ter sprake gekomen.
En we leren voor onszelf op te komen in deze wereld en daardoor gaan we de confrontatie aan. Dit kan om verschillende redenen zijn:
1. Je bent egocentrisch van karakter en jouw dingen gaan vóór de ander.
2. Je doet al zo enorm veel en de ander zo weinig en dit vind je oneerlijk
3. Je deed het altijd met liefde, maar het breekt je op door vermoeidheid en te weinig waardering voor wat je doet.
3. Wij, mensen maken onze eigen bijdrage vaak onbewust groter en die van de ander kleiner. Doordat we daar niet bewust van zijn heb je op dat moment al weer direct een confrontatie!

 

demonstratief vuile kopjes op het aanrecht laten staan met een verborgen boodschap: nu is het jouw beurt.


Een slechte taakverdeling is gif voor je relatie

Als je beide denkt dat je zoveel meer doet dan de ander, dan levert het wrevel op. Onderhuidse wrevel in een relatie is slecht. Het sluipt subtiel (vaak ongemerkt) je relatie binnen als een langzaam werkend gif.
We laten soms demonstratief dingen zien met een verborgen boodschap door bijvoorbeeld iets markant te laten staan van: ‘zo nu is het jouw beurt, ik doe het niet’.


Hoe kun je dit voorkomen?

1. Door een duidelijke taakverdeling
2. Het uitspreken van verwachtingen
3. In gesprek blijven met elkaar.

 

in gesprek blijven met elkaar, man en vrouw drinken samen kop koffie en houden elkaars hand vast
ToDo lijst om samen hier een plan voor te maken.

Hierbij geef ik je een stappenplan én tips om dit gif te deleten uit je relatie.


1. Maak eerst een lijst met alle taken binnen het gezin.
Ook de kleine dingen, zoals een kaartje sturen, cadeautjes regelen, post verwerken, kinderen wegbrengen/halen, bezoekjes plannen etc. Neem alle taken serieus, de kleinste taken die ‘even’ tussendoor gedaan moeten worden kunnen ook tot ergernissen leiden. Zoals: ‘ik heb zoveel aan mijn hoofd, wat ik allemaal moet regelen, je ziet het niet, maar ik ben echt heel druk geweest’.

2. Kijk naar ieders kracht bij de verdeling
Wat vinden jullie leuk? Wat voelt voor de één als ontspanning of even als ontlading? Bijvoorbeeld; de één legt de kinderen op bed, omdat de andere overdag voor de kinderen gezorgd heeft, zodat die even lekker met verstand op nul de keuken netjes kan maken, zonder de kinderen om zich heen. Of bijvoorbeeld als ontspanning. Filmpje kijken of muziek luisteren tijdens strijken of was opvouwen.  Is er een taak waar de één heel erg gemotiveerd voor is? Deel die dan daar naar toe. Dit werkt gemakkelijker en houdt de sfeer goed.

3. Het gaat niet alleen om het uitvoeren.
Een gezin runnen vraagt een enorme inspanning. Er zit veel denkwerk om heen. Wat is er nodig voor iedereen deze week? Wat moet er nog geregeld worden? Neem dit ook mee in de takenlijst, dit wordt vaak onderschat en komt op de schouders van de vrouw. En dat is niet erg, wij vrouwen hebben dit soort dingen vaak liever zelf in de hand. Maar het is wel fijn dat dit opgemerkt wordt en gewaardeerd wordt. Dit zijn dingen die vaak niet gezien worden.

4. Weekschema
Vul daarna de taakverdeling in een weekschema voor 2 achtereenvolgende weken. Vergeet ook niet gezinsmomenten in te plannen om samen dingen te doen.

5. Bespreek de verwachtingen die bij de taken horen.
Wat is voor beide partners een tevreden resultaat?
Een voorbeeld met stofzuigen: De één is tevreden met even vlug de stofzuiger door het huis, maar de ander vindt het pas goed als je ook zuigt onder de meubels en dat je de bank daarvoor ook wegschuift. Vind een oplossing en zoek compromis. Dit voorkomt dat je het alsnog overdoet als de ander het heeft gedaan. Je krijgt dan: ‘ik doe het zelf wel weer, want je hebt het niet goed gedaan’. Waarop de ander zegt;  ‘ik doe het helemaal niet meer voor je, je doet het voortaan maar zelf’.  Je bent dan uiteindelijk verder van huis, dus bespreek je verwachting hoe je een bepaalde taak wilt zien en kom tot elkaar.

6. Jouw tijd is niet waardevoller dan die van je partner.
Als je een gezin hebt wordt je tijd nog kostbaarder: je werkt, runt het gezin en zorgt voor je kinderen. Kijk bij de taakverdeling ook naar vrije momenten. Kijk naar je prioriteiten. Block een moment voor jullie samen per week en block een moment voor jezelf in de week (allebei!). Dat je het weet van elkaar, dan heeft hij/zij een vrij moment en pak ik de taken over.

7. Loslaten
Vertrouw op de ander, laat het los als de taken verdeeld zijn en de verwachting is besproken. Zorg dat je van beide kanten elkaar kan vertrouwen als je iets hebt afgesproken. Neem elkaar serieus en hou je aan de afspraken.

8. In gesprek blijven
Zorg dat je in gesprek blijft en de taakverdeling regelmatig evalueert. Zijn jullie nog tevreden? Wat zou je nog anders willen? In het begin zal dit wekelijks nodig zijn. Maar als je samen je routine hebt, ga je naar eenmaal per jaar. Je kunt ook wachten tot er wrevel is, maar dan had je het kunnen voorkomen en dat zou zonde zijn toch?

Een stel loopt  hand in hand. Liefde is ee keuze

Dit was een praktische plan om aan de slag te gaan om sfeer en harmonie in je huis te bewaren.
Maar nu even een doordenker en kauw hier even een minuut op:


                                            Liefde is een keuze!

Denk daarna een minuut aan deze uitspraak:


Je kunt veel voorkomen in een huwelijk door elkaar lief te hebben!

 

Een zon die schijnt door 2 handen die  samen een hart vormen.. Je kunt veel voorkomen in een huwelijk door elkaar lief te hebben.
Twee trouwringen. Je bent allebei kostbaar voor elkaar!

Wat zegt dit je? Wat zegt dit over de irritaties in je huwelijk over taken?
Kijk eens naar je hart: hoe is de liefde voor je partner? Op welke plaats komt je partner? Wat is je rol als man of vrouw voor elkaar? Vaak vergeten partners elkaar, door alle hectiek en drukte in en rondom het gezin.
Plan romantiek op de agenda, verwen elkaar eens en dat kan klein zijn, bijvoorbeeld:

  • Een lievelingsmaaltijd bereiden voor je partner.
  • Door tijd voor elkaar vrij te maken
  • Elkaar op te vrolijken
  • Door een klein klusje te doen voor de ander.
  • In elkaar te investeren 
  • Er voor te zorgen dat de ander het fijn vindt om thuis te komen.

Je bent allebei kostbaar voor elkaar!

Liefde

Liefde is zelfopoffering, liefde is dienen en dienstbaar opstellen. Liefde is een dagelijkse keuze. Afhankelijk van je karakter zul je dit wel of niet makkelijk doen. Maar je kunt hier aan werken en wees het goede voorbeeld voor de ander. Laat je liefde onder andere zien in je verzorgende taak voor je partner en je gezin. Ze weten pas wat ze missen als je er niet meer zou zijn.
We hebben zo vaak last van zelfzucht en het voelt zwaar als jij je niet gewaardeerd voelt. Maar weet dat er Eén ziet wat jij allemaal doet voor je partner en je gezin. Als christen beleef ik dit zo: als God in je hart woont, woont Zijn liefde in jouw. Daardoor ben je in staat om lief te hebben, ook op momenten dat je geen liefde voelt! Om te dienen, ook als je liever gediend zou willen worden.

 

In de praktijk is dit erg moeilijk en wat kunnen we zeuren en klagen.....

 

Klaagzang

Loop jij te klagen en te zeuren in je huis over alles wat je moet doen?
Stop daarmee! En stop met zelfmedelijden en leef vanuit dankbaarheid en doe alles uit liefde.
Wees dankbaar voor de taken in je huis!
Je denkt: Hoezo dankbaar?

stop met zelfmedelijden en klagen. Je ziet een vrouw met haar handen in het haar en ze is gefrustreerd en neerslachtig. Als professional organizer kan ik je hier bij helpen .
  • Die berg vuile was zegt eigenlijk tegen je: je hebt kleding om te dragen
  • De mand met schone was zegt eigenlijk tegen je: je hebt een wasmachine en stromend schoon water.
  • Die berg vaat zegt eigenlijk tegen je: je hebt voedsel om te eten.
  • Die wc zegt eigenlijk tegen je: je hoeft niet buiten boven een gat je behoefte te doen.
  • Bedden verschonen? Het zegt dat je een bed hebt om in te slapen
  • Het schoonmaken van je huis zegt eigenlijk tegen je: wees blij dat je een huis hebt om in te wonen!
  • Die vieze snoeten van de kinderen tegen de ramen zegt eigenlijk: wees blij dat ze een papa of mama hebben om uit te zwaaien
  • De vieze moddervoeten zeggen eigenlijk dat je kinderen in vrijheid met plezier buiten kunnen spelen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, toch?

Zó dankbaar in het leven staan en je taken doen is het medicijn tegen neerslachtigheid en zelfmedelijden voor alles wat je doet in huis.

Een kaartje met de tekst; enjoy the little things!

Wil je hulp en begeleiding bij het organiseren van je huishouding?
Klik dan hier om een afspraak te maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

@erikastolkprofessionalorganizer

Inspiratiebron: Steven Pont, opvoedcoach | 101bemoedigingenvoormoeders | Elizabeth George

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.