Wat doet een Professional Organizer?

Gepubliceerd op 27 september 2022 om 14:13

Ik hoor nog veel om mij heen dat men niet weet wat een Professional Organizer doet. In deze omgeving is het ook nog niet zo heel bekend. Sommigen kennen het van 'Mijn Huis Op Orde' of van 'The Home Edit'.
Het is nog veel breder dan wat je in die programma's ziet en ook nog (veel) leuker, al zeg ik het zelf.
Ook een leuk weetje is dat dit beroep in 2017 is uitgeroepen tot één van de toekomstberoepen!

Georgeniseerde kast met opbergmanden
Planning maken, ToDolist maken, Agendabeheer

 

De algemene omschrijving van Professional Organizing luidt als volgt:
Advies en begeleiding geven aan personen die meer structuur, overzicht en orde in hun tijd en ruimte willen hebben. Zodat zij met meer plezier, rust en ontspanning zich kunnen richten op hun dagelijkse activiteiten of werk.


Een Professional Organizer kan op diverse markten werken:
de zorgmarkt, de particuliere markt en de zakelijke markt.

Zorgmarkt:

  • Cliënten die financieel ondersteuning krijgen vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), vanuit een PGB of via de Wet Langdurige Zorg (WLG).*
  • Dit zijn cliënten die vaak chronisch gedesorganiseerd zijn of een aandoening hebben die het organiseren lastig maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
    • AD(H)D
    • Autisme
    • Niet aangeboren hersenletsel (NAH)
    • Hoarding (verzamelverslaving)
    • Maar ook bijvoorbeeld voor Mantelzorgers (vanuit de WLG) die geen tijd hebben om zelf het opruimen te doen.
  • Steeds meer hulpverleners zien onze meerwaarde en weten ons te vinden.

*Heb je een PGB? Dan vallen de diensten van een Professional Organizer/Opruimcoach onder ‘begeleiding individueel' of 'opruimcoaching’. Voor meer informatie over betaling vanuit een PGB kun je terecht op de websites van Per Saldo, het CIZ, de Sociale Verzekeringsbank of bij je plaatselijke Gemeente.

Zakelijke markt:

  • Deze markt heeft behoefte aan efficiency en gezonde mensen op de werkvloer.
  • Van ondernemers en zzp’ers met een klein kantoor of zelfs die thuis aan de keukentafel werken tot grote corporaties die individuele werknemers “georganized” willen hebben.
  • We geven advies en begeleiding over:
    • Hoe werknemers hun werkzaamheden beter en efficiënter kunnen inrichten.
    • We richten ons op de werkplek, timemanagement en financiën.
    • We geven begeleiding bij hoge werkdruk of te veel stress.
    • En bij onoverzichtelijke archieven.

Particuliere markt:

  • Directe opdrachtgevers die ons uit eigen zak betalen, een hele uitgebreide markt van:
  • Gezinnen, drukke (alleenstaande) ouders, mensen die gaan verhuizen, mensen in relatiecrisis, ouderen die kleiner willen wonen en hun kinderen niet willen belasten. Het zijn mensen die:
    • Te weinig tijd hebben voor hun dagelijkse werkzaamheden
    • Teveel spullen in huis hebben verzameld
    • Die moeite hebben met het maken van keuzes
    • Die behoefte aan meer structuur hebben
    • Die weer controle en overzicht willen hebben

 

En dan nu onze taken op een rijtje wat meer duidelijkheid geeft over wat een Professional Organizer exact allemaal doet:

  • Opruimen en (her)inrichten
    • Het maken van keuzes bij het opruimen van spullen
    • Het opruimen en praktisch inrichten van ruimten (o.a. keuken, kasten, administratieplek)
    • Ervoor zorgen dat spullen een logische en vaste plek krijgen
    • Achterstallige opruimklussen
  • Administreren
    • Opzetten van een eenvoudige en overzichtelijke administratie
    • Het bewaren van de juiste en geen onnodige papieren
    • Het wegwerken van achterstallige administratie en betalen van rekeningen
    • Het inrichten van een goede plek waar je je administratie kan doen
    • Het praktisch inrichten van de bestanden op je computer
    • Overzicht krijgen in je e-mails
    • Achterstallige administatieklussen
    • Aangifte inkomstenbelasting
    • Budgetteren
    • Archiveren
  • Plannen & agenderen
    • Overzicht krijgen in taken en klussen die je wilt doen
    • Prioriteiten stellen
    • Het ontwikkelen van tijdsbesef
    • Het leren van handig agenderen
    • Het opstellen van haalbare planning
  • Huishouden reguleren
    • Structuur aanbrengen in de dagelijkse huishoudelijke taken
    • Duidelijkheid over wie wat doet in huis en wanneer
    • Overzicht aanbrengen en houden van voorraadkast
    • Geen boodschappen meer vergeten
    • Achterstallige schoonmaakklussen
  • Verhuizen
    • Het voorbereiden van een verhuizing. Wat gaat mee en wat kan weg?
    • Het verkoop klaar maken van een woning die te koop gezet wordt
  • Boedel afwikkelen
  • Computer organiseren
  • Foto’s organiseren
  • En zo zijn er nog wel meer…

Wanneer schakel je een professional Organizer in?

  • Als je gebrek aan controle hebt
  • Als je gebrek aan overzicht hebt
  • Als je gebrek aan tijd ervaart
  • Als je te veel spullen hebt
  • Als je last hebt van keuzestress

 

Als jij nu zoiets hebt van, ik heb hier ook last van en dit wil ik aanpakken?
Of ik ben getriggerd en ik wil graag ook bepaalde dingen op orde brengen of krijgen?

Schroom niet om mij een berichtje te doen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Timemanagement en weekplanning maken
Een opgeruimd en geordend huis geeft rust
Maak plannen en schrijf ze op
Vrijheid ervaren, tijd voor andere dingen, genieten van de natuur
Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.